Nyt fra Nyborg Bibliotek

Dit nye børnebibliotek er åbent

Det strømmede ind af dørene med børn og deres voksne, da vi fredag 4. oktober slog dørene op til det nyindrettede børnebibliotek.

Af Nyborg Bibliotek

Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget, Lone Smidt, holder åbningstale.
11-årige Josefine Sun Nørup klipper båndet til det nyindrettede børnebibliotek.

Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget, Lone Smidt, holdt åbningstale for alle de fremmødte, hvorefter 11-årige Josefine Sun Nørup fik lov at klippe snoren. Josefine er hyppig bruger af Nyborg Bibliotek, hvor hun i flere sæsoner har deltaget i vores læseklubber, er kommet til mange af vores arrangementer og har lånt rigtig mange bøger.

I løbet af kort tid blev børnebiblioteket fyldt med børn, der tog de nye møbler og læserum i rummet til sig. Hvor end du kiggede rundt i biblioteksrummet, så du børn der kiggede på bøger, sad fordybet i deres egne små læseuniverser, spillede spil og var kreative.

De første børn træder ind på det nyindrettede børnebibliotek.
Allerede i løbet af et kvarter, begyndte flere børn at fordybe sig i læseuniverser.

”Det var rørende at se børnene tage det nye børnebibliotek til sig. Vi har brugt lang tid på at udtænke, hvordan vi kunne skabe det bedst mulige børnebibliotek til Nyborgs børn, så det er fantastisk at se deres begejstring over de nye rammer”, fortæller bibliotekar Marianne Wismar Mühring, der har været projektleder på det nye børnebibliotek.

Nyindretningen af børnebiblioteket er anden og sidste fase i det projekt, der begyndte med nyindretningen af fløjen sidste år, hvor der blev skabt mere plads til kulturel aktivitet og fordybelse for de voksne. Med det nyindrettede børnebibliotek, har vi søgt at skabe et mere moderne børnebibliotek, hvor der er mere plads til læsemiljøer og formidling af bøgerne.

Der er gang i de kreative aktiviteter, hvor du kan lave kogleflagermus og kastanjehoveder.
Der bliver læst og spillet brætspil.

”På få kvadratmeter har vi forsøgt at skabe rum i rummet med små zoner til forskellige formål, så der både er et område for de mindste børn, de lidt større børn, læseklubberne, den individuelle læseoplevelse og besøg af daginstitutioner og skoleklasser. Vi har holdt os i de originale farvetoner med respekt for det originale Wegner-interiør og prøvet at trække lidt af den omkringliggende natur ind i rummet. Nu er vi i mål, og det skyldes et fantastisk hold her på Nyborg Bibliotek, hvor alle har givet en hånd, budt sig til og hjulpet hinanden”, siger en meget glad biblioteksleder, Winnie Foldager Glad.

Biblioteksleder Winnie Foldager Glad holder tale for de fremmødte.
En hyggelig højtlæsningsstund i et af de nye møbler.

Fejringen fortsatte resten af dagen med klaverspil fra Nyborg Kulturskole, tegneren Peter Hermanns udsmykning af vinduerne, læsning, spil, krea, leg og masser af popcorn.

Tegneren Peter Hermann udsmykker vinduerne på biblioteket til åbningen.
Du kan læse på mange forskellige måder i de multifunktionelle møbler. F.eks. liggende på en træstubpude.
Gæsterne udforsker det nyindrettede børnebibliotek.