Litteratur Voksne

Middelalderhistorisk læsekreds: Nyborgs stadsret

Gammel bog. Historiske læsekreds.
Kom med til vores historiske læsekreds, hvor vi sammen dykker ned i middelalderens historiske tekster. Vi afholder tre middelalderhistoriske læsekredse i efteråret, men du bestemmer selv, hvor mange du vil deltage i. Denne gang dykker vi ned i tekster om middelalderens stadsret i Nyborg.
Deltager: Gratis
Nyborg Bibliotek
I samarbejde med
Østfyns Museer

Torvet 11
5800 Nyborg

Tilmelding

Du tilmelder dig ved at bestille en billet. Du vælger selv, om du vil deltage i en, to eller alle tre middeladerhistoriske læsekredse dette efterår.

Du behøver ikke have et særligt historisk kendskab, alle kan være med.

Nyborgs stadsret - ret og rimeligt i middelalderen

I 1271 skal Erik Klipping have givet købstaden Nyborg en stadsret. Altså en samling love, som gjaldt inden for byens grænser. Stadsretten kan fortælle os meget om, hvordan livet udspillede sig i middelalderens Nyborg.

Tekster til denne gang

Icon Description

Hovedtekst

I anledning af 750-året for Nyborg Stadsret udgav Østfyns Museer den overleverede tekst i et let tilgængelig og illustreret hæfte. Hæftet uddeles gratis til deltagerne ved henvendelse på Nyborg Bibliotek.

Podcasts (valgfri)

• Paragrafrytteriet (snak om udvalgte paragraffer i Nyborg Stadsret). Østfyns Museer 2021. https://paragrafrytteriet.podbean.com/

Baggrundstekst (valgfri)

Ditlev Tamm: Retshistorie: Danmark, Europa, globale perspektiver (bl.a. om lov og ret i middelalderens Danmark)

Om ”Middelalderhistorisk læsekreds”

Læsekredsen arrangeres af Nyborg Bibliotek i samarbejde med Østfyns Museer. Østfyns Museer udvælger emner og litteratur – ofte med særligt fokus på lokal, østfynsk historie. Nyborg Bibliotek afvikler og faciliterer møderne i læsekredsen.