Litteratur Voksne

Stærk, medrivende fortælling fra udkants-USA

Barbara Kingsolvers nye roman, ”Demon Copperhead”, er en gribende page turner om det barske liv på bunden af det amerikanske samfund tilsat en vidunderlige hovedkarakter.

Af Mathias Lyngs

Vi anbefaler
Bibliotekar Mathias Lyngs holder bogen "Demon Copperhead"

Amerikanske Barbara Kingsolver (f. 1955) voksede op i det landlige Kentucky. Hun studerede biologi og økologi inden hun begyndte at skrive romaner og blev en succesfuld fuldtidsforfatter. I sine værker bruger Kingsolver ofte steder og situationer, som hun kender fra sit eget liv. Hun kredser især om temaer som mennesket overfor naturen og social ulighed. Den sociale ulighed er også drivkraften i hendes seneste roman ”Demon Copperhead”, for hvilken hun i 2023 modtog den fornemme og anerkendte Pulitzerpris.

I ”Demon Copperhead” følger vi Damon Fields, der vokser op i en fattig trailerpark med en mor, der kæmper med misbrug. Det er en fortællingen om en god dreng, der må gå så ubegribeligt meget igennem og kæmpe for at få bare en smule glæde og lykke, mens han ryger ind og ud af systemet og forskellige plejefamilier. Omverdenen ser ham for det meste som en pestilens eller billig arbejdskraft. Så kan han modstå de mange prøvelser og et lokkende misbrug?

”Demon Copperhead” er en stærk, medrivende og øjenåbnende roman om skyggesiden af drømmenes og mulighedernes land. Det er en fortælling fra en lille by, hvor hver dag er en kamp for overlevelse og det at have drømme føles meningsløst. Det er altså en barsk fortælling, der kommer omkring alvorlige emner som fattigdom, misbrug, racisme, kriminalitet og vold.

Men utroligt nok er det ikke en særligt tung bog at komme igennem, for Kingsolver formår virkelig at holde sin læser på kanten af stolen hele vejen igennem romanen. Derudover har hun givet fortællingen et frisk pust og lidt lethed i form af hovedkarakteren Damon, som er en fuldstændig ukuelig overlever, der til tider byder på humor og charme. For lige meget hvor meget Damon må gå igennem, og lige meget hvor mange ubehagelige typer han omgås, så vedbliver han med at være et godt menneske. Ja, han træder lidt ved siden af og dummer sig i ny og næ, men han har hjertet på det rette sted, så man kan ikke andet end heppe på ham hele vejen igennem, og det er det håb og den kampgejst, der holder dig oppe og engageret som læser.

”Demon Copperhead” er efter min mening et nyt mesterværk inden for amerikansk litteratur. Så hvis du er klar på en barsk rejse med en charmerende hovedkarakter, kan du låne bogen på Nyborg Bibliotek.